1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Projekt wyprawy wzdłuż granic Polski

Pokonać niepełnosprawność - w drodze po obrzeżach świata



Jeśli często masz pod górkę to znak, że jesteś na najlepszej drodze, by dotrzeć na szczyt.

Jestem osobą niepełnosprawną, która piąty raz w życiu wychodzi z paraliżu. Mój aktualny stan chorobowy to niedowład spastyczny czterokończynowy i guz zlokalizowany w kręgosłupie szyjnym. Po kolejnym piątym w mim życiu paraliżu i po przeszło dwóch latach intensywnej rehabilitacji , odzyskałem na tyle sprawność by wrócić do jazdy samochodem. Jazdy która jest moją pasją, tak jak sport samochodowy, bezpieczeństwo ruchu drogowego i turystyka motorowa. Walczę i nie daję za wygraną, mam swoje cele i plany, które chcę zrealizować. Wyzwaniem które chcę aktualnie podjąć jest podróż samochodem wzdłuż granic Polski. To pierwszy etap przed kolejnym wyzwaniem a mianowicie podróżą wzdłuż granic Unii Europejskiej, którą chcę odbyć w kolejnych latach. Informacje o historii choroby, moim aktualnym stanie chorobowym, pracy zawodowej, pasjach i osiągnięciach można znaleźć na stronie www.miroslawbar.pl

Interesuje mnie to co jest za zakrętem



Nie mów nikomu o swoich marzeniach, tylko pokaż jak je realizujesz.

Od dziecka byłem osobą kreatywną, twórczą, odkrywczą, pragmatyczną a nade wszystko działającą. I takim mimo wielu przeciwności pozostałem. Zawsze prę do przodu, bo interesuje mnie to co jest za zakrętem i to dosłownie jak i w przenośni. Dlatego podejmuję inicjatywę samodzielnej podróży drogami wzdłuż granic kraju. Chcę udowodnić sobie a innym pokazać, że „chcieć to móc”. Ja mogę bo bardzo chcę. Chcę pokonywać bariery, chcę pokonywać przeszkody, chcę odkrywać, poznawać rzeczy przeze mnie a może i przez innych nie odkryte i nie poznane.

Jazda samochodem dla osoby niepełnosprawnej o ograniczonej aktywności ruchowej szczególnie w roli kierowcy, jest nie tylko relaksem i rozrywką, ale ma ogromne znaczenie terapeutyczne. „Turystyka motorowa jest elementem rehabilitacji osoby niepełnosprawnej, a jej celem jest przywrócenie maksymalnej sprawności fizycznej, psychicznej, społecznej i przystosowanie do normalnego życia". Daje poczucie wolności, swobody i otwartości na otaczającą przestrzeń wokół nas, na świat na środowisko.


  1. Cele przedsięwzięcia:
    • pokonać ograniczenia fizyczne mojego ciała (dysfunkcja narządów ruchu) w praktycznym samodzielnym działaniu,
    • badać reakcję osób w poszczególnych regionach kraju na prośbę o pomoc osoby niepełnosprawnej oraz ocenić formę i zakres tej pomocy,
    • budować wewnętrzną wartości dodaną w realizacji pasji życiowej.
    Odkrywać, poznawać, zwiedzać zakątki kraju
  2. Przewidywane rezultaty:
    • wzmocnienie mojego przekonania, że ciężką pracą nad swoim umysłem i ciałem można dokonać rzeczy prawie niemożliwyc,
    • czerpanie radości z jazdy samochodem połączonej ze zwiedzaniem nowych zakątków kraju, poznawaniem nowych ludzi, zwyczajów, obyczajów,
    • przybliżenie piękna polskiego krajobrazu, zabytków, różnic kulturowych poszczególnych regionów kraju, poprzez publikację opisu poszczególnych etapów podróży i dokumentacji fotograficznej na stronie internetowej i na FB,
    • zachęcenie innych niepełnosprawnych do aktywności, podejmowania inicjatyw, wyzwań, do pracy nad sobą w zakresie swoich możliwości,
    • opublikowanie wniosków dotyczących ułatwień i utrudnień dla niepełnosprawnych uczestników ruchu drogowego w poszczególnych rejonach kraju.
  3. Etapy przedsięwzięcia:

    1. Planowanie i przygotowanie wyprawy.

    2. Zakup i wykonanie wyposarzenia dodatkowego do samochodu min. czajnika elektrycznego samochodowego, małych toreb podróżnych, pojemnika tzw. niezbędnika na siedzenie pasażera, półki do spożywania posiłków w samochodzie, kubków jednorazowych i łyżeczek przerobienie kompresatora do pompowania materaca, aktualizacja nawigacji samochodowej, montaż lodówki samochodowej, uszycie koszulek w barwach białoczerwonych z nadrukiem logo sponsora, oklejenie samochodu barwami sponsora.

    3. Zgromadzenie materiałów i zapoznanie się z historią, zabytkami, osobliwościami środowiskowymi odwiedzanych terenów.

    4. Pozyskanie sponsora strategicznego i partnerów oraz patronów wyprawy.
  4. Etapy podróży
    1. Przemyśl – Terespol 370 km. przez: Lubaczów, Hrubieszów, Zosin, Horodło, Dorohusk, Wola Uhruska, Włodawa, Słowatycze,
    2. Terespol – Białystok 376 km. przez Janów Podlaski, Samaki, Adamowo-zastawa, Kleszczele, (Połowicze), Hajnówka, Narewka, (Jałówka) Michałowo, Bobrowniki,
    3. Białystok – Suwałki – 260 km. Przez Krynki, Sokóka, (Kuźnica) Dąbrowa białostocka, (Chworościany), (lipszczany) Augustów, Sejny (Hojny Majera),
    4. Suwałki – Braniewo 365 km. Przez Szypliszki , ( Budzisko) Gołdap, Węgorzewo, (Rudziszki),Barciany, (Michałkowo) Bartoszyce, (Szczurkowo)( Wajszkardy) Pieniężno, (Głęcbock) (Grzechotki),
    5. Braniewo – Hel -412 km. przez Elbląg, Krynica Morska, Stegny, Gdańsk (Kosakowo), Władysławowo,
    6. Hel – Smołdzino – 164 km. Przez Krokowa, Wicko, (Łeba),
    7. Smołdzino – Dziwnów - 237 km. Przez Ustka, Darłowo, Dąbki, Koszalin, (Mielno) Kołobrzeg, Trzebiatów,
    8. Dziwnów – Gubin -- 468 km. Przez Świnoujście, , Nowe Warpno, Szczecin, Gryfino, Cedynia, Mieszkowice, Kostrzyn n/ Odrą,
    9. Gubin – Wałbrzych 325 km przez Trzebiel, Bogatynia, Szklarska Poręba, Kowary, Kamienna Góra,
    10. Wałbrzych – Jastrzębie Zdrój – 379 km. przez Nowa Ruda, Kudowa Zdrój, Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Ladek zdrój, Zloty Stok, Nysa, Głuchołazy, Głubczyce, Racibórz,
    11. Jastzebie Zdrój – Nowy Sącz – 322 km. przez Cieszyn, Istebna, Żywiec, Sucha Beskidzka, Zawoja, Czarny Dunajec, Zakopane, Bukowina Tatrzanska, Krościenko,
    12. Nowy Sącz – Przemyśl – 371 km. przez Krynica, Dukla, Komancza, Ustrzyki Górne, Krościenko, Arłamów, Przemyśl.
    Mapa przejazdu - część 1
    Mapa przejazdu - część 2
    Mapa przejazdu - część 3
    Mapa przejazdu - część 4
    Mapa przejazdu - część 5
    Mapa przejazdu - część 6
    Mapa przejazdu - część 7
    Mapa przejazdu - część 8
    Mapa przejazdu - część 9
    Mapa przejazdu - część 10
    Łączna długość trasy – 4049 km + 10% na dojazdy do noclegów, sklepów, miejsc turystycznych itp. = 4450 km.
    Średnio dzienny etap liczy 370 km.
  5. Termin

  6. Wyjazd codziennie ok. godz. 9.00, przyjazd do miejsca docelowego etapu ok. godz. 19.00

    Planowany termin wyprawy - sierpień/wrzesień 2015 roku.

    Samochód
    Toyota Avensis z automatyczną skrzynią biegów, z adaptacją pod niepełnosprawność(moja własność).

  7. Podsumowanie podróży
    • Gromadzenie materiału fotograficznego i codzienne raportowanie z etapu podróży.
    • Przygotowanie relacji pisemnej i fotograficznej z podróży i opublikowani jej na stronach internetowych dedykowanych osobom niepełnosprawnym i na Facebook'u.
    • Opracowanie wniosków - wademekum niepełnosprawnego podróżnika.
  8. Koszty
    • Etylina
    • Zakładane średnie zużycie etyliny - 7,5 l/100 km.
      Zakładana cena 1 l etyliny Pb 95 – 4.90 zł.
      Koszt etyliny 1640 zł.
    • Noclegi
    • ok. 880 zł (11 noclegów, zakładany koszt noclegu średnio 80 zł)
    • Wyżywienie
    • ok. 550 zł (12 posiłków obiadowych po 25 zł, 10 kolacji w hotelach po 25 zł śniadania, (jeżeli nie będą w cenie noclegu) i przekąski, napoje, owoce itp. we własnym zakresie z artykułów kupionych w sklepie)
    • Zakup:
    • czajnika elektrycznego samochodowego, małych toreb podróżnych, pojemnika tzw. niezbędnika na siedzenie pasażera, półki do spożywania posiłków w samochodzie, lodówki samochodowej – 650 zł
    • Dokonanie przeglądu auta w autoryzowanej stacji serwisowej Toyoty – 700zł
    • Aktualizacja nawigacji samochodowej Toyota – 900 zł
    • Wykupienie dodatkowego ubezpieczenia AC 1500 zł.
    • Łączny koszt wyprawy – 6820 zł
  9. Patronat
  10. Patronat honorowy nad projektem objął Prezes PZM Pan Andrzej Witkowski.

Go to Top